FI / EN
X
X

Vuoden Huiput 2012 -kilpailun tulokset

Kilpailu 22.4.2013

Graafisen muotoilun ja markkinointiviestinnän kärki palkittiin Vuoden Huiput 2012 -gaalassa 18.4. Katso gaalakuvat

Vuoden Huiput on jatkossa osa Art Directors Club of Europe -yhteisöä.

Luovan suunnittelun ammattilaisista koottu, 65-henkinen Vuoden Huiput -tuomaristo on arvioinut kilpailuun lähetetyt 891 työtä 16 eri sarjassa. Vaikka taantuma näkyi hieman vähäisempänä lähetettyjen töiden määränä, useat kilpailutuomaristot kiittelivät parempaa tasoa. Vuoden Huiput -gaalassa jaettiin 15 Kultahuippua, 50 Hopeahuippua sekä erikoispalkintoja. Dipolissa 18.4. pidettyyn gaalaan kokoontui lähes 550 luovan alan ammattilaista ja asiakasta.

Vuoden Huiput -gaalassa Viking Grace purjehti lavalle noutamaan Kultahuiput sekä digitaalisesta markkinointiviestinnästä että digitaalisesta designista. Myös HJK:n ja McDonald’sin mainonta sekä uuden muotilehden SSAW:n design loistivat eri sarjoissa.

Hyvä asiakas on suunnittelijan paras ystävä

Huipputöiden taustalta löytyy yleensä erityisen hyvä suunnittelija-asiakas-suhde. Asiakkaista esimerkiksi copywriterin uralta HJK:n markkinointijohtajaksi siirtyneen Sari Mikkonen-Mannilan vaikutus näkyy HJK:n palkittuna markkinointiviestintänä.

Kilpailun ylituomarin, kuvittaja Lasse Rantasen mukaan ”aktiivinen ja asiantunteva asiakas on suunnittelijalle arvokas kumppani ja oleellinen onnistuneen lopputuloksen kannalta”. Hän on valinnut Vuoden Asiakashuipun saajaksi Itellan Postimerkkikeskuksen tuotepäällikön Tommi Kantolan.

”Tommi Kantola on osoittanut monella rintamalla olevansa esimerkillinen korkeatasoisen suunnittelun tilaaja. Hän etsii alati uusia kyvykkäitä tekijöitä ja yrittää aina löytää kulloiseenkin tehtävään sopivimman suunnittelijan”, perustelee Rantanen.

Platinahuippu

Vuoden Huiput -kilpailun arvostetuin henkilöpalkinto Platinahuippu myönnetään poikkeuksellisesta osaamisesta ja alan arvostuksen eteen tehdystä työstä. Tänä vuonna palkinnon sai Dynamon copywriter Vesa Kujala.

”Vesa on luovuudessaan suvereeni. Hän onkin monien mielestä tämän maan paras radiomainonnan suunnittelija ja tullut tunnetuksi osuvista riimittelyistään”, kertoo suunnittelijakollega Ilkka Kärkkäinen.

Vesa Kujala on palkittu useasti Vuoden Huiput -kilpailussa. Tunnetuimpia töitä ovat olleet Kekkilälle, VR:lle, Viestintävirastolle ja Enirolle tehdyt kampanjat. Kujala oli myös ensimmäinen Vuoden Junior -palkinnon saaja vuonna 1988.

Vuoden Junior -palkinto ohjaajalle

Vuoden Junior -palkinnon jakaa tällä kertaa Lönnberg Print & Promo. Nuoren, mutta jo ansioituneen suunnittelijan palkinnon saa ensikertaa ohjaaja. Huipuissakin menestynyt ohjaaja Nalle Sjöblad (s. 1982) palkitaan tänä vuonna mm. hänen DNA:lle tekemästään tv-mainoksesta. Lisää työnäytteitä löytyy osoitteesta: www.nallesjoblad.com

Vuoden Huiput osaksi ADC*E:ta

Vuoden Huiput -gaalassa julkistettiin päätös liittää Vuoden Huiput osaksi Art Directors Club Europe -yhteisöä. Art Directors Club of Europen tarkoitus on edistää ja palkita eurooppalaista muotoilua ja mainontaa.Muita jäseniä ovat mm. Iso-Britannian D&AD -kilpailu.

Yhteistyön myötä ADC*E -tuomaristoon lähetetään yksi suomalainen tuomari. Kaikki Vuoden Huipuissa palkitut Kultahuiput voivat osallistua tästä vuodesta lähtien ilman lisämaksua myös ADC*E -kilpailuun Barcelonassa. Myös muut Vuoden Huipuissa shortlistatut työt voivat osallistua kilpailuun.

Vuoden Huiput tulee jatkossakin säilyttämään nimensä ja alkuperäisen tarkoituksensa, joka on nostaa esiin ja palkita parasta suomalaista graafista suunnittelua, markkinointiviestintää ja muotoilua.

Vuoden Huiput -näyttely Virka Galleriassa

Palkitut työt ovat esillä näyttelyssä Virka Galleriassa, Helsingin kaupungintalon ala-aulassa 12.4.-26.5.2013. Näyttelyssä on esillä yhteensä 65 palkittavaa työtä. Näyttely esittelee kattavan otoksen viime vuoden visuaalisesta suunnittelusta sekä kannustaa arvioimaan mainonnan ja graafisen suunnittelun merkitystä arkisessa ympäristössämme uudesta näkökulmasta. Virka Gallerian näyttelyn arkkitehtuurin on suunnitellut Jesse Pietilä.

Vuoden Huiput 2012 -vuosikirjajulkaistaan toukokuun alussa. Kirjasta tehdään ensimmäistä kertaa myös iPad-versio. Kirjaan valikoitui kaikkiaan 160 työtä eli noin 18 % kilpailuun lähetetyistä töistä. Vuosikirjan graafisesta suunnittelusta vastaavat Antti Grundstén ja Martin Martonen.

 

Grafian järjestämä Vuoden Huiput on markkinointiviestinnän ja muotoilun kilpailu, joka on suunnittelijoiden itsensä vuonna 1980 perustama. Vuoden Huiput 2012 -kilpailun pääkategoriat ovat Markkinointiviestintä ja Muotoilu. Markkinointiviestinnän alaiset sarjat ovat Integroitu markkinointiviestintä, Digitaalinen markkinointiviestintä, Innovatiivinen media tai ympäristö, Printtimainonta, Mainostekstit, äänimainonta ja Mainoselokuva. Muotoilun alle kuuluvat: Palvelumuotoilu, Digitaalinen design, Julkaisugrafiikka, Kuva ja kuvitus, Graafinen muotoilu, Visuaalinen identiteetti ja Julistesuunnittelu. Lisäksi kilpailussa on alle 29-vuotiaille tarkoitettu ilmainen Nuoret luovat -sarja sekä Tuotemuotoilu-sarja.

Katso lisää: www.vuodenhuiput.fi

 

Grafia ry on tänä vuonna 80 vuotta täyttävä visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö. Järjestöön kuuluu noin tuhat jäsentä. Grafia ry edistää alan arvostusta sekä jäsentensä ammatillisia, oikeudellisia ja taloudellisia etuja.

X Sulje